Thouars - Breda International Airport :-) - Reisverslag uit Hoeven, Nederland van Hendrik van der Heiden - WaarBenJij.nu Thouars - Breda International Airport :-) - Reisverslag uit Hoeven, Nederland van Hendrik van der Heiden - WaarBenJij.nu

Thouars - Breda International Airport :-)

Door: Hendrk

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

05 Augustus 2017 | Nederland, Hoeven

Dag 10 - za 5 augustus 2017

Enkele dagen terug kreeg ik van Arjan Scheffers al de vraag of ik met Alex Wijffels in de Falke mee terug wilde vliegen naar Nederland. Lijkt me een strak plan. Alex heeft al een route uitgezet oost van Parijs met 2 stops, maar ik stel een rechte lijn voor naar Breda International Airport (EHSE: beter bekend als Seppe :-)) met een tussenstop in Pontoise (LFPT). Zo gezegd zo gedaan.

Ondanks de voorspellingen dat de wind naar het NW zou draaien (alweer tegen) blijkt hij onderweg vooral west te zijn. Met koers 035 een klein beetje in de rug derhalve. We vertrekken om iets over 10-en op Thouars (LFCT) en bereiken Pontoise 2 uur later. In de lucht horen we ook Francois Adams (OO-LNC - een Cessna 172), net voor ons gestart die met Frithjof Foelkel terugvliegt naar Sanicole (EBLE) en Bart, Nancy en Thomas Konings (op weg naar Asperden (EDLG) met de D-EINN, een Jodel).

Aangekomen bij Pontoise landen we op de 23 (inclusief werkende PAPI) en hebben dan 156 nm gevlogen in 2 uur tijd, prima snelheid. Tanken en vluchtplan indienen (leve SkyDemon), om 1 uur hangen we boven runway 30 op weg voor de laatste 177 nm.

Wat buitengewoon frappant is is dat ik onder me (we vliegen op 2000 ft) de route zie die ik gefietst heb. Ik zie letterlijk de dorpjes waar ik was en waar ik op dag 3 de Fransman om een beetje water vroeg. Ik zie zelfs zijn huis! Ik maak van boven een foto van de oude centrale van Hornaing. Indrukwekkend!

In Pontoise zagen wel al een buienlijn van west naar oost over Belgie en Zuid-Nederland schuiven. De METAR van Woensdrecht gaf zelfs Cunimben aan. We vliegen achter de buienlijn langs maar bij Geraardsbergen komen we nog een tweede lijntje tegen. Met een paar spetters regen valt het allemaal erg mee. Het zag er dreigender uit. Boven Antwerpen schijnt de zon weer volop. We melden ons af bij Brussels Info en schakelen door naar Dutch Mill voor het laatste stukje door de CTR van Woensdrecht.

Om iets over 3-en staan we op Seppe. De afstand van negen dagen en bijna 70 uren op de fiets, leg je met een motorzwever af in ruim 4 uur. Owja, ik moet nog een halfuurtje van het vliegveld naar huis lopen... :-)

• 26 Augustus 2017 - 03:42

Edwin:

Breda? Je bedoelt Rijen-West! Net als Tilburg, dat is eigenlijk gewoon Rijen-Oost.

Leuk verslag Hendrik, met plezier gelezen. Zo'n tocht wil ik ook nog wel eens doen.

Grrrr,

Edwin